Trykkbølgebehandling

Trykk-/sjokkbølgebehandling er en behandlingsmetode primært innen fysikalsk medisin, som har vist å ha meget god effekt på en lang rekke kroniske tilstander, som tradisjonelt har vært vanskelig å behandle.

Behandlingen består av å tilføre det skadde området høyenergiske bølger. Disse bølgene er enten radierende trykkbølger eller fokuserende sjokkbølger. Bølgene forårsaker mikroskopiske skader til det skadete vevet – noe som stimulerer tilhelingsprosessen.

Hvordan foregår behandlingen?

En typisk behandling tar 5-10 minutter, det vil si ca 3000-5000 slag totalt. Det anbefales som regel et behandlingsoppsett på 4-6 behandlinger. Dette kommer ann på skaden og omfanget av den. Det bør gå ca. 1 uke mellom hver behandling.

Trykkbølger bidrar til følgende:

Stimulering til ny knokkelvekst

Igangsetting av en akutt inflammasjon i vev hvor en kronisk tilstand allerede har etablert seg. Øker cellepermeabiliteten og stimulerer frigivelsen av vekstfaktorer, som bidrar til en kickstart av kroppens egen reparasjonsprosess

• Stimulering av stamceller i kroppen rettes til det skadede område
  • Stimulering av fibroblaster, cellene til å generere nye bindevev
  • Redusering av smerte. Effekt på nociceptorene: C-fibrene (langsomme) tas over av A-Delta-fibrene (raske)
  • Irritasjon av kalsifiseringer (over tid), som etter hvert absorberes i vevet

Indikasjoner:

• Plantar fasciitt/ smerter i hæl/ hælspore
  • Kalsifieringer i skulder/ Supraspinatustendinitt
  • Epikondylitt (tennisalbue/ golfer’s albue/ musearm)
  • Achilliodynia
  • Patellasmerter ( Jumper’s knee)
  • Benhinnebetennelse
  • Trochantertendinitt/-bursitt

Fysioform AS

Snekkaråsen 4
  8820 Dønna
  Tlf. (+47) 75 05 21 30
  E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Ordinære åpningstider

Mandag - Fredag: 06.00 - 23.00